Beskyttelse af dine personlige oplysninger

I forbindelse med din deltagelse i et forskningsprojektet HOPE Fødselsdepression på Aarhus Universitet, skal vi efter databeskyttelsesforordningen oplyse dig om, hvordan dine personoplysninger vil blive behandlet.

Dataansvarlig

Den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger i forskningsprojektet er:

Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C

CVR-nr.: 31119103

Projektleder

Forskningsprojektet er ledet af professor Trine Munk-Olsen, som kan kontaktes på:

Aarhus BSS
Fuglsangs Allé 26
8210 Aarhus V

hope@econ.audk / tmo.ncrr@au.dk

Databehandlingsrådgiver

Databeskyttelsesrådgiver ved Aarhus Universitet er:

Søren Broberg Nielsen
Databeskyttelsesrådgiver/DPO
dpo@au.dk

Forskningsprojektets titel

HOPE

Healthy Mothers and Fathers: Improving outcomes for women and men with postpartum depression. A research project using combined register, questionnaire and health record data.

Formål

HOPE Projektet har til formål, at undersøge, hvorfor nogle kvinder og mænd får en fødselsdepression, mens andre ikke gør. Det vil blandt andet indebære identifikation af risikofaktorer for fødselsdepression samt udarbejdelse af værktøj til personlig risikovurdering i sundhedsplejen. Formålet er yderligere at identificere familier (mødre, fædre og børn) som oplever både kort- og langvarige negative konsekvenser af fødselspressioner.

Personoplysninger der behandles i projektet

I projektet behandles følgende oplysninger om dig som deltager:

• Persondata, herunder personnummer, alder, køn
  • Demografi, familie og husstandsforhold
  • Arbejdstilknytning, stilling, branche, ATP og ledighedsgrad
  • Uddannelsesoplysninger
  • Indkomster
  • Lægemiddeldata
  • Helbredsdata
  • Journaldata om fødselsdepression (EPDS-screening)

Profilering

Profilering er en automatisk behandling af dine personoplysninger, fx behandlinger, der er bestemt af en algoritme. Her kan du se, om der indgår automatiske behandlinger af dine personoplysninger.

☐  Der anvendes automatisk behandling af personoplysninger

☒  Der anvendes ikke automatisk behandling af personoplysninger

Opbevaring af personoplysninger

Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvor længe personoplysninger vil blive behandlet. Personoplysninger behandles af Aarhus Universitet i personhenførbar form så længe, det er nødvendigt for forskningsformålet og reglerne om opbevaring efter ansvarlig forskningspraksis.

Når personoplysningerne ikke længere er nødvendige for behandlingen, vil de blive anonymiseret, overført til Rigsarkivet eller slettet.

Videregivelse af personoplysninger til andre

Dine personoplysninger, som er indsamlet til projektet, vil ikke blive videregivet til andre.

Indhentning af personoplysninger

De data og personoplysninger vi behandler er besvarelser indhentet gennem spørgeskema, som frivilligt besvares, samt eksisterende oplysninger fra Danmarks Statistiks oplysninger.

Personoplysninger fra spørgeskemaet er indhentet fra dig.

Personoplysninger fra andre er indhentet fra følgende registre:

CPR registret

Landspatient registret

Det medicinske fødselsregister

Dødsårsagsregistret

IVF registret

Lægemiddelstatistikregistret

Sociale oplysninger gennem registre tilgængelige på DST (oplysninger om sociale forhold inkl. uddannelse og indkomst)

NOVAX

Lovgrundlag

Vi har ret til at behandle dine personoplysninger efter regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven

Vi skal oplyse dig om, hvilke regler, der gælder for vores arbejde med dine personoplysninger.

Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger er:

Artikel 6, stk. 1, litra e og databeskyttelseslovens § 10, stk. 1, som giver Aarhus Universitet ret til at behandle dine følsomme personoplysninger og eventuelt oplysninger om strafbare forhold til videnskabelige forskningsformål uden dit samtykke.

Dine rettigheder

Du har følgende rettigheder, hvis Aarhus Universitet behandler dine personoplysninger som et led i et forskningsprojekt, der er i samfundets interesse.

• Ret til sletning eller "retten til at blive glemt".
  • Ret til dataportabilitet - Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger og til at anmode om, at personoplysningerne bliver overført fra én dataansvarlig til en anden.
  • Ret til ikke at være genstand for en automatisk afgørelse udelukkende baseret på automatisk behandling, herunder profilering.

Du skal være opmærksom på, at dine rettigheder kan være begrænset af anden lovgivning eller underlagt undtagelser, fx i relation til forskning og offentlig myndighedsudøvelse.

Klagemuligheder

Hvis du ønsker at klage over behandlingen af dine personoplysninger, kan du rette henvendelse til tilsynsmyndigheden:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35