Muligheder for hjælp og mere viden

Det er vigtigt, at du søger hjælp, hvis du har tegn på fødselsdepression eller fødselspsykose. Du kan kontakte din egen læge eller din sundhedsplejerske. Du kan også fortælle et nært familiemedlem eller en nær ven om, hvordan du har det.

Det er yderst vigtigt at få behandlet fødselsdepression, og man kan ikke gøre det uden professionel hjælp. Behandling kan koordineres sammen med både sundhedsplejerske, egen læge, psykolog eller psykiater. Behandlingsstrategier kan være individuelle svarende til behandling af depression på andre tidspunkter, og besluttes i samspil mellem den enkelte forælder, familien og professionelle behandlere.

Ved lette depressionssymptomer kan aflastning og støtte fra familie og sundhedsplejerske evt. være tilstrækkeligt.

Ved mere alvorlige depressionstilstande anbefales behandling med antidepressiv medicin eventuelt i kombination med psykosociale tiltag/ikke-medicinske behandlingsformer. Psykosociale interventioner så som støtte og rådgivning fra en sundhedsprofessionel, eksempelvis sundhedsplejersken, har vist sig at være effektive inden for det første år efter fødslen. Psykologhjælp i form af eksempelvis kognitiv adfærdsterapi og psykoterapi har desuden vist sig at være gavnligt i forhold til at reducere symptomer på depression.

Hvor kan du søge hjælp?

• Kan man ikke tage vare på sig selv eller sit barn, eller har man selvmordstanker eller tanker om at skade sit barn, har man brug for øjeblikkelig psykiatrisk hjælp. Dette fås ved kontakt til enten egen læge, psykiatrisk skadestue eller ved at ringe 112. Bemærk, at i sådanne svære tilfælde kan indlæggelse på hospital i en periode være nødvendigt for at sikre akut behandling.
  • Psykiatrisk Rådgivningstelefon tilbyder hele døgnet anonym rådgivning til patienter og pårørende. Rådgiverne er erfarne psykiatriske medarbejdere, der tilbyder vejledning i forhold til, hvor du kan henvende dig for at få hjælp. Telefonen modtager opkald fra hele landet. Ring på:+45 7847 0470.
  • Livslinjen tilbyder gratis anonym hjælp til personer med selvmordstanker, og du kommer til at tale med fagligt kompetente rådgivere. Livslinjen har åbent alle dage kl. 11.00-05-00 og kontaktes fra hele landet på 70 20 12 01. Du kan også chatte med dem.

Hvor kan du finde mere information?

• netdoktors hjemmeside kan du finde flere informationer om fødselsdepression.
  • På Sundhed.dk kan finde flere informationer om fødselsdepression, og fødselspsykose.
  • PsykInfo er et psykiatrisk informationscenter i Region Hovedstaden. PsykInfo tilbyder information, rådgivning og vejledning om psykisk sygdom og psykiatri til alle borgere, der har brug for mere viden.
  • Psykiatrifonden kan du ringe, chatte eller skrive til, gratis og anonymt.

Læs mere på vores Facebookside

Eller på Twitter